Digitale didactiek

Digitale didactiek

De belangrijkste vraag bij e-learning is hoe je de digitale didactiek inricht, zowel bij’ blended-learning’ als bij ‘e-learning only’. Een paar documenten online zetten of pagina’s vol met tekst en afbeeldingen (de zogenaamde page-turners) maken leeromgevingen eerder tot e-readers! Maar hoe dan wel? Hoe kan je zorgen als opleider of als docent dat je krachtige en interactieve online leertrajecten ontwerpt en ontwikkelt? Avetica heeft de onderwijskundige en technische expertise om u hierin te trainen en te begeleiden.

Online leertrajecten ontwerpen; de metafoor met eten

Een leermanagementsysteem zonder content is als een gedekte tafel zonder eten. Welk ‘eten’ serveer je op tafel? Er zijn grote verschillen. We vergelijken het ontwikkelen van online leertrajecten met het bereiden van maaltijden. We zoomen in op de voedingswaarden van de maaltijden, de kosten van ontwikkeling en wat de impact is als je dit naar Moodle vertaald.

Pannenkoeken
Pannenkoeken zijn makkelijk en snel te bakken. Het recept is simpel en binnen no-time heb je een stapel pannenkoeken op tafel staan. Beetje stroop, spek of suiker erop en eet smakelijk. De voedingswaarde op de schijf van vijf is laag maar de kosten voor zo’n stapel pannenkoeken zijn beperkt.Impact voor Moodle:

  • veel bronnen zoals documenten, pagina’s, labels
  • hier en daar een test, feedbackformulier of opdracht
Hollandse maaltijd
Een Hollandse maaltijd geeft goede vulling en scoort goed op de schijf van vijf. Je bent wel even bezig met het maken van deze maaltijd, maar je zet een verantwoorde maaltijd op tafel en de kosten zijn acceptabel.Impact voor Moodle:

  • beperkt aantal bronnen zoals documenten, pagina’s, labels
  • veel samenwerkend leeractiviteiten, zoals forums, wiki’s, woordenlijsten
  • aangevuld met testen, feedbackformulier, opdrachten
  • soms een SCORM-module.
Haute cuisine
Erg lekker, ziet er goed uit en het vult goed. De kosten van zo’n maaltijd zijn echter hoog vanwege de hoge kwaliteit van de ingrediënten en je moet wachten totdat de maaltijd wordt geserveerd.Impact voor Moodle:

  • weinig Moodle bronnen en activiteiten
  • veel mooie en interactieve SCORM-modules die met auteursprogramma’s zijn ontwikkeld
  • soms een test of opdracht

 

Welke keuze maakt u?

Welke maaltijd gaat u serveren? Of met andere woorden: voor welk didactisch ontwerp kiest u? Avetica kan in ieder geval in alle drie de maaltijden onderwijskundige ondersteuning bieden. Van meedenken in het didactisch ontwerp tot het ontwikkelen van de Moodle content. Lees over onze scaffolding aanpak, download ons Moodle Cursus Ontwerp Model, volg een workshop in de Avetica Academie of neem contact met ons.