Blog

Gemiste kans bij visie op ELO’s in 2015

28 januari 2012

Actueel

Op de site van Kennisnet is een interessant artikel verschijnen hoe de ELO eruit ziet in het schooljaar 2015/2016. Negen experts geven hun mening en gebruiken mooie begrippen als Leerling Service Systeem, Dashboard, persoonlijk portal, open leerplatform.

In de samenvatting van het artikel staat het volgende:

De elo lijkt zich volgens de experts in de komende jaren tot schooljaar 2015/2016 ontwikkelen tot een alles-in-een-leeromgeving die speciaal op maat is gemaakt voor de leerling. De omgeving betreft niet alleen lesmateriaal, maar zal ook plek bieden voor administratie, externe communicatie, en een leerlingvolgsysteem. Deze diensten zullen steeds meer in de cloud worden geplaatst.

Ook zijn sociale media, mobiele apparaten en integraties niet vergeten. De verschillen tussen de ELO’s worden minder omdat ze 80 à 90 procent dezelfde functionaliteit hebben. Ik denk zelf dat inderdaad de ELO’s zich zullen ontwikkelen zoals het nu geschetst wordt door de experts. Ook Moodle is hierop geen uitzondering.

Waar ik zelf een gemiste kans vind, is de vraag die gesteld is aan de experts: Hoe ziet de elo eruit in het schooljaar 2015/2016? Ik neem het de experts ook niet kwalijk dat zij goede antwoorden geven op deze vraag. Maar de hamvraag zou moeten zijn: Wat is de visie op leren en hoe past de ELO hierin?

Hoe goed de ELO’s zich ook ontwikkelen en hoe gaaf de nieuwe functionaliteit en integraties ook zijn, als docenten zich niet ontwikkelen in digitale didactiek, dan is de leerling (waar het uiteindelijk om draait) niet geholpen.

We blijven terugkomen op de ‘oude’ discussie: eerst techniek, daarna didactiek of eerst didactiek en dan pas techniek…

Tags

 

Comments are closed.