Blog

Workshop digitale didactiek

14 januari 2012

Actueel

Gisteren heb ik een workshop digitale didactiek mogen verzorgen op het Haags Montessori Lyceum. De school gebruikt al jaren Moodle en vorig jaar had ik al een serie trainingen mogen geven. Een docent, die in mijn workshop zat, kwam hier nog even op terug. Hij had met plezier de trainingen gevolgd en was toen weer geïnspireerd geraakt om Moodle in te zetten in zijn onderwijs. Maar bekende hij, en legde de bal geheel bij zichzelf, hij was niet méér Moodle in zijn lessen gaan inzetten. Blijkbaar is er iets anders voor nodig. En dat was net waar de school uit Den Haag deze studiedag over had georganiseerd. Hoe kunnen we in ons onderwijs meer en beter ICT inzetten?

In mijn workshop (zie ook de Prezi hieronder) begon ik met een activiteit om middels het Moodle Cursus Ontwerp Model een eigen Moodle cursus te analyseren. Hoe was de verdeling tussen bronnen, activiteiten, klassikale activiteiten en online ondersteuning? Uitkomst was niet verrassend, want ik zie het op heel veel scholen: Moodle wordt vooral ingezet om te zenden. Na mijn korte toelichting dat Moodle geen intranet is, maar een leeromgeving, heb ik ‘de reis’ van digitale didactiek toegelicht.

Al tijdens mijn visie hoe daar te komen, ontstond er een goede dialoog over digitale didactiek en de rol van de docent hierin. En dat is vooral wat ze moeten blijven doen. Met ELKAAR blijven praten over onderwijs en de toenemende rol van ICT hierin.

Ik kijk terug op een leuke en goede workshop waar een goed begin is gemaakt om de essentie van digitale didactiek boven water te krijgen. Hoe kan ICT het leren versterken?

Tags

 

Comments are closed.