Blog

Eerste ervaring met BigBlueButton

11 januari 2012

Actueel

Sinds vorig jaar september hebben wij zelf BigBlueButton getest en wilde daarna ook van een aantal van onze klanten weten hoe zij dit open source webconferentie systeem ervaren. Kees Koopman, docent natuurkunde bij het CSG Jan Arentsz in Alkmaar, heeft een test gedaan in oktober en hieronder staat zijn verslag. In zijn verslag geeft Kees ook antwoord op een paar specifieke vragen van ons.

 

De eerste (en tot nu toe enige) test die ik heb gedaan was voor beide partijen bijzonder: de leerlingen en mijzelf. Ik heb gepoogd ’n paragraaf stof (natuurkunde) virtueel te herhalen/behandelen m.b.v. ondersteunende powerpointbeelden (naar pdf omgezet). Voor deze meeting had ik in ’n drietal klassen de uitnodiging prikkelend verwoord. Het was voor mijzelf ook een test “of alles wel werkte”. De ervaring is “overdonderend”. ’n Twintigtal leerlingen die meededen (waarvan zo’n 10 stuks met een webcam), ’n druk gebruikte chatbox ernaast (die voor talloze doelen werd gebruikt), ’n half uur tot drie kwartier “les” van mij en leerlingen die bijna zo’n 20 minuten vóór tijd al naar binnen wilden (kom daar in real life maar eens om).

Ik werd knettergek van alle geluiden dus ik heb alle “leerlinggeluid” uitgezet. Het is een bijzondere ervaring om vanuit het niets ‘n 10-tal webcambeelden op te zien komen die overal op het beeldscherm staan (gelukkig heb ik een groot scherm). Op allerlei technische zaken heb ik niet zo erg gelet. Als de leerlingen het whiteboard konden volgen en mijn stem konden verstaan, dan was voor mij deel 1 geslaagd.

  1. Geluidskwaliteit: Leerlingen hebben zich daar niet negatief over uitgelaten; ’n aantal bevestigde mijn ‘live’-vraag met “Luid en duidelijk”.
  2. Geluidsvertraging: Niets over gehoord. 
  3. Videokwaliteit: Webcamkwaliteit, afhankelijk van de gebruikte webcam
  4. Videovertraging: Niets over gehoord.
  5. Exacte start en stop tijden van de test: Woensdag 26 oktober 2011 vanaf ongeveer 20.00 uur tot ongeveer 21.00 uur.
  6. Heb je er ook nog documenten ed. ingeladen?: Ja, dat was de basis van mijn verhaal.
  7. Overdragen van presenteerrecht naar studenten (is dit gedaan, zo ja, hoe beviel dat?): (Nog) niet gedaan.
  8. Opvallende dingen: Mijn image als toffe docent kan niet meer stuk. Het enthousiasme van mijn leidinggevende kent geen grenzen(d.w.z.: totdat ik over mijn spaarzame salaris begon).
  9. Mensen die wegvielen?:  Niet van gehoord. Wel een aantal leerlingen dat na inloggen een wit scherm kreeg en niet mee konden doen. Tevens ’n paar mensen die geen geluid hoorden.
  10. Reacties van studenten op het geheel:
    • 😉 
    • Meneer, moeten we vaker doen. 
    • Chill! 
    • Gaaf, duidelijk.
    •  Ik heb van alle sheets een printscreen gemaakt. 
    • Meneer, ik hoorde van mijn broertje/zusje dat u op internet was. Doet u dat bij ons ook. 

Ikzelf heb een dubbel gevoel, maar het is oneerlijk om dat te baseren op één sessie met als achtergrond: “we zullen zien wat het wordt.” Enerzijds word ik zelf niet goed van alle “zinloos” gechat dat niet over de stof gaat, anderzijds was ik zelf toch wel erg gefocust op “de les” in plaats van de verschijnselen er om heen. Bovendien kost een goede voorbereiding op zo’n “les” veel tijd en vindt deze in de avonduren plaats. Opvallend was dat ik de neiging had nogal (te) snel te spreken. Omdat ik op dat moment eigenlijk alleen oog had voor mijn eigen verhaal, je de leerlingen niet direct in de ogen blikt (zoals in ’n klas) en ik van nature toch al een grote informatiedichtheid heb was ik blij dat de leerlingen via de chat (op mijn vraag) hier wat van zeiden.

Een volgende keer hoop ik dat ik ook ‘ingelogden / vervelende leerlingen’ eruit kan kicken. Tevens hoop ik dat de sessie wordt afgesloten als ik “het pand” verlaat. Ten derde vraag ik vriendelijk om de mogelijkheid om ook de sessie op te nemen, meer voor mezelf overigens dan voor de leerlingen. Ik ga mij heroriënteren op BBB, en zal –het bloed kruipt waar het niet gaan kan- zeker doorgaan met ’n aantal testen ermee! Want daar is het a) te leuk voor en b) biedt het teveel mogelijkheden die de moeite waard zijn. Volgende keren zal ik meer op een aantal randzaken gaan letten, zo heb ik mij voorgenomen. Leuk: Via webcambeeld zag ik ’n leerlinge pingen m.b.v. haar mobiel. Heb haar tot de orde geroepen via de webcamen zag dat zij het apparaat daarop direct weglegde.

Al met al: een leuke eerste ervaring, smaakt naar meer!
Kees Koopman.

Tags

 

Comments are closed.