Blog

Leren via e-learning effectiever of juist niet?

15 juli 2010

Actueel

Is een leertraject via het geven van een fysieke training effectiever dan via e-learning? Deze vraag zal waarschijnlijk door velen met een ‘ja’ worden beantwoord.

In het boek ‘Vertellen is nog geen trainen’ gaan Harold D. Stolovitch en Erica J. Keeps in of dit inderdaad zo is. Zij schrijven:

‘We vatten honderden onderzoeken even samen: de effectiviteit van de boodschap met als doel kennisoverdracht is niet gebonden aan de manier waarop de boodschap wordt overgebracht, maar aan de wijze waarop de boodschap zelf is vormgegeven’.

Het gaat de schrijvers erom dat de leerlingen worden getransformeerd met de nieuwe kennis. Om dit te bereiken moet je echt leerling- en resultaatgericht zijn en niet inhouds- of opleidersgericht, want dit laatste leidt vooral tot vertellen en overdracht. Je moet weten als ontwikkelaar/trainer hoe en waarom mensen leren en hoe het kan beklijven wat je de leerlingen hebt geleerd. Begin dus bij de lerende is het mantra van dit goed leesbare boek.

Ik ben blij dat de schrijvers de lerenden centraal stellen en vanuit daar het hele leertraject inrichten. Maar een grote uitdaging voor e-learningontwikkelaars want de meeste e-learningmodules zijn inhoudsgericht.

Tags

 

Comments are closed.