Blog

Enthousiaste leerkrachten aan de slag met Moodle

13 februari 2009

Actueel

Wat heb ik genoten gisteren van de workshop aan basisschoolleerkrachten! In januari had ik al een presentatie gegeven over ELO’s in het PO, dit in het kader van de ICT-ambassadeurs bijeenkomsten van Kennisnet. Unamiem wilden de aanwezigen toen meer weten over Moodle. En dan is er maar een logische vervolgstap: zelf aan de slag met Moodle. Dus stond ik gistermiddag in Hengelo voor zo’n dertig enthousiaste leerkrachten in een computerlokaal waar net elke leerkracht een eigen pc had. Ik had gevraagd om zelf leerlingboeken mee te nemen, want de leerkrachten moesten zelf aan de slag om een les te maken voor hun eigen groep.

Een van de leerkrachten wilde een les maken over Azië. Over dit onderwerp heb ik in het kort laten zien welke bronnen en activiteiten je kan toevoegen om snel een online onderwijsleersituatie te creëren, met de nadruk dat de leerlingen actief bezig zijn. Dus niet het overbrengen van kennis (geen “boek rechtop”), maar samen kennis zoeken, verzamelen en presenteren. Vooral de didactische mogelijkheden van wiki’s was voor velen een eye-opener. Als ik naar het proces van didactische vernieuwing van Itzkan kijk: de focus ligt transitie i.p.v. substitutie.

De hele middag hebben de leerkrachten hard gewerkt aan de lessen (zelfs de pauze werd door sommige genegeerd om door te kunnen werken…). Tussendoor waren er korte instructiemomenten en gaf ik feedback op tussenresultaten. Hoewel nog niet alle lessen af zijn, ziet het er veel belovend uit. Maar het leukste moest toen nog komen. Bij de vraag door de coördinator van dit ambassadeursnetwerk, wie Moodle in zijn/haar onderwijs direct wil inzetten, staken erg veel leerkrachten hun vinger in de lucht. De “onthouders” waren vooral kleuterjuffen en dat is maar goed ook. Want lager dan groep 5 moet je Moodle niet inzetten.

Waarom zijn die dertig leerkrachten (niet allemaal ICT-ers) zo enthousiast? Ik denk vooral om de volgende redenen:

  • Leerkrachten hebben een tool in handen om zélf in korte tijd online onderwijsleersituaties te ontwerpen. Met name voor het zaakvakonderwijs waar weinig software voor te krijgen is, geeft een ELO voldoende mogelijkheden.
  • Het is weer wat anders dan de standaard educatieve softwarepakketjes die wel ondersteunend zijn aan het onderwijs, maar niet vernieuwend.
  • Door het werken met een ELO kom je veel dichter bij de vraag wat je met je onderwijs wilt bereiken. Het raakt veel meer je visie op onderwijs. Vergelijk dit met het braaf volgen van methoden, de toetsen en de inzet van educatieve softwarepakketjes.

Als deze manier van werken met de ELO in het (basis)onderwijs wordt ingevoerd, dan heeft dat mijn inziens grotere impact op het onderwijs dan het invoeren van Hoofdwerk of Maatwerk.

Tags

 

Comments are closed.