Blog

Focus op implementatie of integratie van de ELO

10 februari 2009

Actueel

Vandaag heb ik voor Kennisnet een presentatie gehouden aan zo’n 30 ICT-ambassadeurs in Utrecht. Kennisnet had gevraagd om in te gaan op de didactische kant van elektronische leeromgevingen (ELO’s). Zelf noem ik dit ook wel de integratie van de ELO. Bij veel van mijn vakbroeders valt dit onder de implementatie van de ELO. Zelf onderscheid ik de volgende (grove) verdeling tussen implementatie en integratie:

Implementatie van de ELO:

  • installatie
  • configuratie
  • knoppentraining
  • ontwikkeling lay-out in de huisstijl
  • koppeling met schooladministratiesystemen

Oftewel de “harde” kant van het invoeren van een ELO

Integratie van de ELO:

  • didactisch gebruik van de ELO
  • integratie van de ELO in je onderwijs
  • draagvlak creeëren
  • verandermanagement

Oftewel de zachte kant van de invoering.

De implementatiefase is kort, hoogstens een paar weken. Het zijn in mijn ogen ook vooral technische handelingen. De integratiefase duurt (meestal) jaren. Dit komt onder andere denk ik door het volgende:

  • je onderwijs moet gaan veranderen als je met een ELO werkt (anders haal je er te weinig meerwaarde uit, of kost het je alleen maar méér tijd)
  • de methode moet je los durven laten
  • de manier van lesgeven is een deel van jezelf en dat stuk gaat veranderen. Dat neemt (gelukkig…) tijd in beslag
  • er is weinig tot geen druk vanaf het management om verplicht de ELO te gebruiken

Mijn centrale gedachte vandaag was dat je beter kan focussen op het didactisch gebruik van de ELO, gecombineerd met het 3G-model van Collins (Gewin, Gemak, Genot). Als ICT-coördinator ben je vaak teveel gefocust wat de technische mogelijkheden zijn en die vertaal je naar didactische mogelijkheden. Maar je “niet”-technische collega denkt vaak niet zo. Die denkt vanuit didactiek. De ICT-coördinator moet die vertaalslag kunnen maken, en beginnen bij didactiek. Dan sluit hij aan bij de behoeften van zijn collega’s.

Naast een korte presentatie heb ik in vogelvlucht een aantal didactische mogelijkheden laten zien van Moodle, deze zijn te vinden op: http://moodle.avetica.nl/course/view.php?id=104. Hieronder de presentatie.

Tags

 

Comments are closed.