Blog

Social software en persoonlijk kennismanagement

17 september 2008

Actueel

De term persoonlijk kennismanagement bestaat, weet ik sinds vandaag. Het verbaast me eigenlijk ook niets. Op wikipedia staat hierover:

Persoonlijk kennismanagement (PKM) is een concept dat is ontstaan uit kennismanagement (KM), informatiekunde, marketing en cognitieve menselijke vaardigheden. PKM voorziet de individuele kenniswerker van methoden en technieken om de persoonlijke kennishuishouding te organiseren en beheren, maar ook om die kennis te profileren.

Uiteraard zijn bij persoonlijke kennismanagement Web 2.0 toepassing belangrijk zoals weblogs, wiki’s, podcasts, RSS-feeds, webvideo en webservices met open API’s. Persoonlijk kennismanagement heeft twee doelen:

  1. als middel om effectiever en effienter de persoonlijke kennis te kunnen beheren en ontsluiten (Persoonlijke informatiekunde).
  2. als middel om die kennis, kunde en vaardigheden ook naar anderen te kunnen profileren (Persoonlijke profilering).

Met de persoonlijke profilering heb je gelijk een van de pijlers van digitale didactiek (prof. Robert-Jan Simons) te pakken, namelijk uitdragen. En door te bloggen leg je ook relaties, en werk je aan je eigen competenties.

Ik vraag me af waarom bedrijven niet veel meer gebruik maken van social software (met name blog en wiki) om (persoonlijk) kennismanagement te stimuleren. Het is leuker is om te doen dan grote documenten op een kennismanagementsysteem te plaatsen die weinig uitnodigend zijn om door een ander door te worden gelezen. Daarnaast bevatten weblogs veel meer ervaringen en koppelingen naar andere weblogs/sites en zijn actueler. Dit is ook een van de redenen dat Google bijdragen op weblogs hoger waardeert dan standaard webpagina’s.

Ik zie genoeg mogelijkheden, ben benieuwd wanneer organisaties deze eenvoudige maar krachtige vorm van kennis delen en persoonlijke ontwikkeling gaan zien.Ik vraag me dus niet af of ze het gaan zien, maar wanneer!

Tags

 

Comments are closed.