Blog

Waarom een digitaal portfolio?

24 augustus 2008

Actueel

Waarom nu een digitaal portfolio? Welke meerwaarde heeft dit boven een papieren variant? Ondertussen bekende vragen die al snel boven tafel komen. Op diverse weblogs zijn al goede argumenten gegeven vóór een digitaal portfolio. Ik heb ze hieronder verzameld en aangevuld met eigen argumenten:

Leerproces

  • Uit onderzoek blijkt dat studenten gemotiveerder zijn bij het werken met digitaal portfolio’s. Ze voelen zich meer eigenaar van het portfolio, onder andere omdat zij zelf kunnen bepalen wat zichtbaar is en niet en voor wie.
  • Het leerproces is veel zichtbaarder en transparanter i.t.t. een papieren portfolio waar je eigenlijk pas een beeld krijgt als de student het portfolio inlevert.
  • Omdat studenten weten dat hun leerproces direct gevolgd kan worden, zullen ze met meer aandacht werken aan hun competenties.
  • Online coachen is mogelijk, dus snellere feedback van coach op bijdragen in het portfolio. En snellere feedback is goed voor de motivatie en leerproces van de studenten.
  • Stagnatie in het leerproces kan eerder worden opgemerkt. Van september tot november niets doen en snel in december nog een paar documenten in het portfolio neerzetten, valt nu al in september op…
  • Onderling reageren op elkaar bevordert het leerproces (samenwerkend leren).
  • Meer mogelijkheden om te reflecteren en te reageren op anderen.
  • Meerdere personen kunnen het portfolio bekijken, ook externen deskundigen en begeleiders.
  • Het opnemen van multimedia (video, geluid) is mogelijk.
  • Studenten kunnen makelijk feedback geven op elkaar.
  • Gemakkelijk leggen van (hyper)linken naar verschillende bijdragen, bijdragen van anderen en externe bronnen op internet.
  • Inhoud van het portfolio kan uit meer bestaan dan alleen documenten. Ook notities, weblogs en feedback op anderen zijn onderdeel van het portfolio.

Praktisch

  • Vanaf elke pc met internetverbinding kan er gewerkt worden aan het portfolio (direct reflecteren wordt makkelijker).
  • Een digitaal portfolio is voor meerdere personen inzichtelijk op elk moment vanaf elke plaats.
  • Bijdragen in het digitaal portfolio zijn direct zichtbaar.
  • Bij veel digitaal portfolio kan het eigen profiel worden ingevuld, een soort CV.
  • Nooit (uitzonderingen daargelaten) bestanden kwijt.
  • Altijd een actuele versie beschikbaar.
  • Digitaal portfolio’s kunnen ook communicatie bieden, zoals fora en chat.
  • Begeleider/coaches vinden het werken met digitaal portfolio’s veel gebruikersvriendelijker.
  • Tijd- en plaatsonafhankelijk reageren op bijdragen.

Zelf vind ik het sterkste argument dat het leerproces veel transparanter wordt. De student is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en dit wordt middels een digitaal portfolio veel inzichtelijker voor alle partijen.

Tags

 

Comments are closed.