Blog

EduCommerce, een nieuwe term?

18 augustus 2008

Actueel

Al een paar jaar zie ik mogelijkheden voor leveranciers om e-learning aan haar klanten aan te bieden. Een virtuele bedrijfsacademie, alleen dan extern gericht i.p.v. intern. Vorige week kwam ik een (voor mij) nieuwe term tegen, namelijk EduCommerce. In 2001 heeft Daan Assen hier al een artikel over geschreven. EduCommerce wordt zeer grote potentie toegeschreven. Maar zeven jaar later geeft Google in verhouding nog maar weinig zoekresultaten op deze term.

Wij hebben met Avetica het afgelopen jaar gewerkt aan Permanente-educatie.nl. Alle voordelen en aandachtspunten die in het artikel van Daan Assen staan, komen zeer bekend voor ons voor. Ze vormen de businesscase onder onze nieuwe dienst, die voor leveranciers van medische instrumenten en hulpmiddelen ingezet gaat worden als marketing.

Paar belangrijke voordelen van EduCommerce:

  • Onderscheidend vermogen! “Train uw klanten voordat uw concurrent het doet”, aldus Aldrich, onderzoeker bij Gartner Group. Welke leverancier biedt haar klanten doelgericht e-learning om kennis over haar producten over te dragen? Alleen al door e-learning aan te bieden, onderscheidt u zich al van uw concurrenten. Maar er zijn meer voordelen.
  • Beschikbaarheid van e-learning zal doorslaggevend worden bij de keuze van leverancier. Uw krijgt meer “plusjes” achter uw naam bij inkoopcommissies.
  • Door het aanbieden van e-learning geeft u aan serieus met service en support om te gaan. Just-in-time en just-in-place aanbieden van kleine multimediale leerobjecten.
  • Regelmatig aanbieden van nieuwe kennis, draagt bij aan de continue opbouw van relaties met klanten en prospects. Betrokkenheid van klanten is groter omdat u ze wat leert.
  • Dikke handboeken worden niet gelezen, zoeken in e-learning modulen naar de benodigde kennis werkt sneller en leuker.
  • Gebruik communities over uw product om kennis en ervaringen van uw klanten te verzamelen en gebruik deze als input voor kwaliteitsverbeteringen. Klanten zijn gebaat bij goede producten en willen graag meedenken. Een soort “wisdom of the crowd”.

Een serieus aandachtspunt is om niet educatie met een saus van commercie te ontwikkelen. Integere e-learning heeft meerwaarde, een te dikke saus van commercie heeft de klant al snel door. Het zal wel altijd een strijd blijven tussen marketiers en onderwijskundigen, maar een blijft overeind staan voor zowel marketing als voor onderwijs: de klant of cursist staat centraal. Hij/zij vormt het uitgangspunt waarop de (commerciƫle) boodschap wordt afgestemd.

Tags

 

Comments are closed.