Blog

SUCCES met de plakfactor

11 augustus 2008

Actueel

plakfactor

Waarom slaan sommige ideeen wel aan en andere niet? Op deze vraag proberen de schrijvers een antwoord te geven in hun boek “De plakfactor”. Op msnbc.com staat een interview met de schrijvers Dan Heath & Chip Heath.

Er zijn 6 principes van succesvolle ideeen, namelijk:

  1. Simple (simpel)
  2. Unexpected (onverwacht)
  3. Concrete (concreet)
  4. Credible (geloofwaardig)
  5. Emotional (met gevoel)
  6. Story (met een verhaal)

De eerste letters vormen SUCCES.

Daarnaast geven ze aan dat als je een eenvoudig idee wilt formuleren, dat je eerst de kern moet opzoeken. Dus verwijder het idee van alle franje. Kleed je idee zover uit zonder dat het aan betekenis inboet. Bijzaken, maar ook redelijk belangrijke zaken; schrappen!

Bij een training webschrijven heb ik zoiets ook al eens gehoord, daar noemde ze het: “kill your darlings“. Maar waarschijnlijk had ik deze zin ook moeten weglaten…

Een simpel stappenplan wordt dus:

  • vind de kern
  • vertaal die kern aan de hand van de SUCCES-checklist

Maar als ik kijk naar onze wereld vol marketing en reclame, dan zijn deze twee stappen toch niet zo simpel als het lijkt… De titel van het boek is het in ieder geval wel!

Tags

 

Comments are closed.