Blog

Combineren van zintuigen tijdens presentatie?

5 augustus 2008

Actueel

De docent van mijn opleiding Opleidingskunde gaf het volgende boek als tip aan onze groep: “Spreken in het openbaar“. Een goed leesbaar boek waar iedereen die presentatie geeft veel aan kan hebben. Toch wringt er iets bij mij…

sprekeninhetopenbaarIn hoofdstuk 6 noemen ze de “tegelijktijd-methode”. Deze methode is eigenlijk wat we allemaal doen; steekwoorden op de dia en praten hierover. Wat het publiek hoort, zien ze ook (gedeeltelijk). Volgens de schrijvers is 30-35% van de mensen auditief ingesteld en de rest visueel. En omdat we maar één ding tegelijktijd kunnen (luisteren óf lezen), is deze methode niet effectief.

Later in het hoofstuk adviseren ze eerst een gedeelte van uw verhaal te vertellen, daarna de beamer aan te zetten met een samenvatting. Beamer weer uit (of zwarte dia) en weer verder vertellen met weer daarna een samenvattingsdia. Zo hoeft het publiek niet te kiezen tussen luisteren en lezen. Een goede spreker bepaalt volgens de auteurs namelijk wat het publiek doet: Luisteren óf lezen.

Waar wringt het bij mij?

  • Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij het gebruiken van alle zintuigen de hoogste hersenactiviteit wordt gemeten. In “Leren in organisaties” van september 2007 staat: “Activering van verschillende zintuigen versterkt de verbindingen (in de hersenen) en het grotere netwerk, en daarmee de kans op herinnering”. Dus gebruik maken van meerdere zintuigen verhoogt het leereffect.
  • Voor het luisteren naar een verhaal (zonder PowerPoint-presentatie) hebben we een lange concentratieboog nodig. Die hebben we niet allemaal meer (vanwege TV?) en dus lopen we ook het risico om een gedeelte van het verhaal te missen. Neem bijvoorbeeld eens de preken in een kerk. Hoeveel kerkganger kunnen de preek navertellen?
  • De meeste mensen zijn dus visueel ingesteld en moeten heel hard hun best doen om te luisteren. Dat kost ook energie en zal dus negatief uitwerken naarmate uw verhaalt duurt.
  • Als je de tegelijkertijd-methode hanteert, bedien je daarmee zowel de auditieve als de visueel ingestelde mensen. De ene groep zal alleen meer hebben aan wat u vertelt, de andere groep aan wat u opschrijft.

Wel ben ik het met de auteurs van het boek eens dat bij een presentatie met beamer er minder aandacht is voor de non-verbale communicatie van de spreker. Uit wetenschappelijk onderzoek blijft dat non-verbaal gedrag enorm belangrijk is bij het overtuigen van het publiek.
Daarnaast richten mensen hun blik automatisch op iets dat licht geeft. Een beamer (of TV die aanstaat in een woonkamer) zal meer aandacht trekken dat de spreker.

Een nuttig boek, maar een paar kleine kanttekeningen op het gebied van didactiek.

Tags

 

Comments are closed.