Blog

Vertaalslag blijft lastig

5 maart 2008

Actueel

Met een groep docenten ben ik bezig om in een serie trainingen Moodle onder de knie te krijgen. Nu we de basis hebben gehad, hebben de docenten de opdracht gekregen om hun eigen vak in Moodle te vullen, welke direct inzetbaar moet zijn in hun onderwijs. Die vertaalslag blijft lastig.

screendump-moodlecursus1Wat docenten willen met Moodle, dat weten ze wel. Maar hoe ze dit in Moodle moeten zetten, daarvoor hebben ze toch een voorbeeld nodig. Aan de hand van een concrete leersituatie van een docent verzorging, heb ik ter plekke binnen 10 minuten die vertaalslag gemaakt van hoe ik die leersituatie in Moodle zou aanpakken. Daarna heb ik hen om hun mening gevraagd. Mijn eenvoudige opzet bleek goed aan te sluiten, want veel vakken werden hierna volgens deze indeling opgezet.

Blijk maar weer dat “Good Practices” toch echt nodig zijn om de vertaalslag inzichtelijk te maken. Volgende week zie ik toch alle Moodle-beheerders, en het verzamelen van good practices van Moodle-vakken staat op de agenda.

Tags

 

Comments are closed.