Blog

Actief leren moet je leren

29 december 2007

Actueel

Ik volg een opleiding Marketing & Communicatie bij het NCOI. Die opleiding zijn opgezet vanuit het Actief Leren Principe. In “Leren in organisaties” van november 2007 staat een goed artikel over Actief Leren. Uitgangspunten van het actieve leren zijn:

  • deelnemers zelf vanuit eigen thema’s waar motivatie, energie, vragen en dilemma’s op liggen, te laten leren en het proces te faciliteren;
  • aansluiten bij de kennis die er al is en vandaar uit verder bouwen i.p.v. de deelnemers als een “leeg vat” te zien;
  • aansluiten bij het persoonlijke leiderschap van iedere deelnemer en “natuurlijk” leren mogelijk te maken;
  • aansluiten bij de nieuwsgierigheid en leergierigheid van deelnemer;
  • samenwerken: het zien van elkaars kwaliteiten en daar gebruik van maken en die waarderen.

Hierbij worden de volgende fasen doorlopen (meestal ook in deze volgorde):

  • focussen: wat wil ik nu echt weten, wat kan ik als ik klaar ben? Kan ik langere tijd met dit thema bezig zijn?
  • analyseren: meerdere kanten bekijken, wat is nu eigenlijk onze vraag?
  • plannen: wie doet wat wanneer, en wanneer komen we erop terug?
  • zoeken: welke kennisbronnen zijn er eigenlijk (netwerken, internet, ed.)
  • articuleren: het onder woorden brengen (mondeling / schriftelijk)
  • creeren: door zo bezig te zijn ontstaan nieuwe onverwachte dingen
  • presenteren: aan anderen vertellen wat je geleerd heb

Het positieve van het NCOI is dat zij docenten uit de praktijk hebben. En dat is inderdaad erg prettig. Het spanningsveld zit hem dat deze docenten niet didactisch onderlegd zijn. Wel veel vakkennis, maar helaas te weinig kennis hebben van leerprocessen. Docenten in het onderwijs vinden nieuwe vormen van leren die gebaseerd zijn op het sociaal constructivisme (waaronder het actieve leren) al moeilijk in te passen in hun onderwijs. Laat staan profesionals die gemiddeld 30 jaar geleden voor het laatst onderwijs hebben genoten en nu hun vakkennis mogen overbrengen.

Actief leren? Dit moet je actief leren!

Tags

 

Comments are closed.