Blog

E-learning en status docent

10 december 2007

Actueel

In de automatiseringsgids van 7 december staat een uitgebreid artikel met als titel: “E-learning ontneemt docent status”. Het klassikale opleiding zou in z’n laatste levensfase zijn. Klanten en cursisten hebben geen behoefte aan tijdrovende groepstrainingen. Social software, e-learing 2.0 en blended learning eisen een steeds grotere rol op. Tot zover wat zinnen uit het artikel van E. Hartmann. Terecht wijst Hartmann op het feit dat er voldoende aandacht moet komen voor het veranderingsproces van de docent. Maar zo hard gaat het volgens mij niet. Ten eerste omdat inderdaad de docenten denken dat hun werk wordt afgenomen, ten tweede omdat nog niet alle managers de stap durven te zetten. Ten derde omdat nog veel cursisten liever achterover in hun stoel luisteren naar een docent dan dat ze achter hun computer vooral veel klikken. Dit is dan ook gelijk de vierde reden. De digitale les moet wel leuk zijn.

In het hele artikel lees ik bijna niets over de onderwijskundige kant van e-learning. Alleen dat je beter met e-learning kan inspelen op de verschillende leerstijlen (Kolb) van de cursisten en dat het leermoment dichter bij de leerbehoefte ligt. In het artikel worden de organisatorische en economische redenen vooral uitgelicht. Daar zitten overigens wel een paar opvallende bij die pleiten voor e-learning en social software

  • het is moeilijk om goed gemotiveerde docenten en opleiders te vinden en te behouden;
  • De groep tot 55 jaar met een MBO- of HBO-niveau pakt kennis en inzicht bij voorkeur fragmentarisch op (ze behoren al tot de ZAP-generatie);
  • op besloten netwerkplatforms deel je met collega’s specifieke werkervaring en persoonlijke belevenissen. Deze informele vorm van kennismanagement levert een belangrijke bijdrage aan het snel en effient werken.

Als laatste stelt hij dat de impact van het online leren vooral educatieve uitgevers en traditionele opleidingsbureaus slecht nieuws is.

Zelf ben ik vooral benieuwd naar de didactische mogelijkheden van e-learning en social software. Maar in een automatiseringsgids hoef ik dit ook niet zo snel te verwachten. Ben al blij dat ze aan e-learning aandacht besteden, want dat was al een tijdje geleden.

Tags

 

Comments are closed.