Blog

Meer aandacht voor persoonlijke leeromgevingen

7 oktober 2007

Actueel

Waar bij traditionele ELO’s de cursus/vak centraal, staat bij persoonlijke leeromgevingen jezelf in het middelpunt. En hier is steeds meer aandacht voor, met name gedreven door de technische mogelijkheden die de social software biedt. Zo schrijft Wilfred Rubens op zijn weblog over de “Vier pijlers van een persoonlijke leeromgeving” en is op SlideShare.net een goede presentatie te vinden over Edu-blogging.

Bij social software zijn RSS-feeds en bloggen de meest genoemde zaken. RSS wordt gebruikt om op snel en op de hoogte te blijven van actualiteit en ontwikkelingen. Zowel van personen (bv portfolio) of van ontwikkelingen op een vakgebied. Een krachtige functionaliteit die overigens nog niet veel mensen doorhebben.

Bij bloggen komende didactische argumenten kijken zoals:

  • leggen van relaties (één van de 7 pijlers van digitale didactiek)
  • het delen/presenteren van kennis en ervaringen (ook één van de pijlers)
  • het beschrijven van ideeën, concepten en gedachten
  • het reflecteren van het eigen leerproces
  • betere motivatie bij de lerende vanwege:
    • eigen sturing leerproces
    • eigenaarschap
  • gebruik als digitaal portfolio

Het zijn mooie argumenten, maar het lastige voor docenten en opleiders blijft de vertaalslag te maken naar de praktijk. Ook voor het leerproces van de onderwijsprofessional zelf, gezien deze wiki.

Tags

 

Comments are closed.